Шпаргалка для учнів

СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ
1.     Жанр твору
2.     Провідний мотив твору (тема)
3.     Тропи (художні засоби)
4.     Вид римування (ямб або хорей)

5.     Висновки (ідея поезії)

Знайти помилку
(за біографією та твором Лесі Ворониної
 «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»)
1)Письменницю назвали Оленою на честь Олени Пчілки.
2) «Сміх – це страшна зброя».
3) Кульмінація  - подія, у якій вичерпується, розв'язується конфлікт.
4) «Біля мого під'їзду стояв Кипарис».
5) «Він дражнив мене Великим Паганіні».
6) ТТБ – це Таємне Товариство Балакунів.
7) «Ми винайшли засіб від ліні».
8) «Ті істоти скидались на змій».
9) «Паганіні хоче стати Кличком!»

10)Головного героя твору звати Кирило Джура.

Завдання для учнів 8 класу за твором Ніни Бічуї
 «Шпага Славка Беркута»

Закінчити речення:

1.Ніна Бічуя народилася….
2.Твір «Шпага Славка Беркута» за жанром…
3.Хлопці в магазині купили…
4.Учитель запропонував учням прогулянку до ….
5.Хлопці знайшли з перебитим крилом….
6.Славко та Стефко вирішили свою знахідку віднести…
7.Стефко вважав Юлька за….
8.На стіні у Юлька висіли….
9.Старий Вус – це батько….
10.Він посилає свого сина по….
11. Настка нагодувала брата….

12. Дівчинка збирається до….


Завдання. Виконайте розбір прикметників як частини мови.

Зразок.  Неподалік радісно й велично літали журавлі над молодими травами .

Послідовність розбору прикметника
як частини мови
Розбір прикметника як частини мови

Запишіть прикметник.

     Увага! Прикметник треба виписати разом з іменником, від якого він залежить, взявши іменник в дужки.
       Над молодими (травами)
1.
Частина мови.                                                     
прикметник
2.
Початкова форма (називний відмінок однини чоловічого роду).
п. ф. молодий
3.
Група за значенням (якісний, відносний чи присвійний).
якісний
4.
Ступінь порівняння (якщо є).
-
5.
Форма повна чи коротка.
повна форма
6.
Рід, число, відмінок.
мн., О. в.
7.
Група тверда чи м’яка.
тверда група
8.
Синтаксична роль.
означення

 У реченні знайти прикметник і розібрати як частину мови за зразком
На лазуровому небі – ні хмаринки.


Послідовність розбору прикметника
як частини мови
Розбір прикметника як частини мови

Запишіть прикметник.

1.
Частина мови.

2.
Початкова форма (називний відмінок однини чоловічого роду).

3.
Група за значенням (якісний, відносний чи присвійний).

4.
Ступінь порівняння (якщо є).

5.
Форма повна чи коротка.

6.
Рід, число, відмінок.

7.
Група тверда чи м’яка.

8.
Синтаксична роль.




Характеристика героя твору

1.Хто він

2.Портрет

3.Де відбуваються події

4.Його поведінка, вчинки, ставлення до інших

5.Відтворення внутрішнього стану ( думки, почуття, переживання)

6.Ставлення інших персонажів до нього

7.Ставлення автора до героя

8.Над чим змусив задуматися (Чим схвилював, чим близький образ твору?)



Вікторина для учнів 8 класу за твором Олександра Довженка «Ніч перед боєм»

1.Перше захоплення митця.
2.Що стало для Довженка «природною стихією»?
3.Яку кіноповість письменника заборонив друкувати Сталін?
4.Де Петро Колодуб отримав безстрашність та невтомність?
5.Ким був до війни Колодуб?
6.Як звали дідів-перевізників?
7.На кого був схожий один із дідусів?
8.Яку науку хотіли передати перевізники солдатам?
9.Що вам відомо про Івана Дробота?
10.Що трапилося з дідусями в кінці твору?
11. Головна думка твору О. Довженка «Ніч перед боєм».
12.Вказати жанр твору «Ніч перед боєм».


Вікторина для учнів 6 класу за твором

 Ярослава Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, 

або Химера лісового озера»
 
   1. До якого класу перейшли хлопці?
2.     Хто «любим діточкам» дав завдання зібрати колекцію комах?
3.     Назвати імена головних героїв.
4.     До кого і куди вирушили хлопці?
5.     З ким вони познайомилися до того, як дістатися до бабусі?
6.     Що означає фразеологізм «керпу гнути»?
7.     Кого він стосується?
8.     Що хлопчаки відремонтували на озері?
9.     Що таке бурштин?
10. Як він пов'язаний із повістю?
11. Яка таємниця і ким була розкрита перед друзями?
12. Що спільного , а що відмінного між творами Ярослава Стельмаха  «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» та Всеволода Нестайки «Тореадори з Васюківки»?



Тестування за твором Ярослава Стельмаха «Митькозавр з Юрківки або Химера лісового озера»
(для учнів 6 класу)
 1. Митько жив у: А Києві Б Харкові В Юрківці 
2. Головний герой твору: А Дмитро Омельчук Б Василь Трош В Ярослав Стельмах 
3. До якого класу перейшли друзі?: А до 5-Б Б до 6-Б В до 6-А 
4. Бабуся Митька жила в : А Києві Б Юрківці В Васюківці 5. На літо ботанічка задала зібрати колекцію : А метеликів Б комах В монет 
6. Розповідь у творі ведеться від імені : А Митька Б Сергія В Василя
 7. Фразеологізм «кирпу гнути» має значення: А зазнаватися Б бути сильним В сумувати 
8. «Шкірити зуби» означає: А плакати Б сміятися В кричати 
9. Девід Левінгстон досліджував : А Африку Б Юрківку В лісове озеро 
10. Таємниче озеро Лох-Несс знаходиться в : А Шотландії Б Юрківці Г Африці 
11. Найкращий друг Митька : А Дмитро Омельчук Б Василь Трош В Сергій Стеценко 
12. Ірина Семенівна викладала: А фізику Б біологію В математику



Презентація по біографії та творчості Тараса Григоровича Шевченка для учнів 5 класу
Вікторина для учнів 6 класу за твором Всеволода Нестайка
"Тореадори з Васюківки"


1. Хто зруйнував збудоване хлопцями метро?
2. Скільки станцій метро мало бути збудовано?
3. Для кого проїзд в метро мав бути дорожчим?
4. Головні герої повісті...
5. Для чого Ява вигадує різні штуки-викаблуки?
6. Хто був суперником хлопців під час бою биків?
7. Як помстилася друзям Контрибуція?
8. Кого врятували хлопці?
9. Куди зібрався Ява на довгі роки?
10. Хто міг до нього туди  лише потрапити?
11. Чому хлопці посварилися?
12. Яке, на думку хлопців, найбільше слово зі слів людських? 

Пізнай себе: Як добре ви знаєте українську мову (ТЕСТ)


  



 


Програма ЗНО з української мови та літератури 2018 року


 
 50 корисних посилань

Українська мова: власне висловлення

 

Потренуймося!

 

З'єднай ім'я та псевдонім


 

Перший мільйон. Увага! Дієслово!


Дієслова І і ІІ дієвідмін

 

Підготовка до ЗНО з української літератури

 

Підготовка до ЗНО з української мови

 



Готуємося до ЗНО-2016

 

Офіційний сайт української мови

Правильний наголос у словах – підготовка до ЗНО

Як створити сенкан?



Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1.     Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).

2.     Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)

3.     Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).

4.     Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5.     Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

 Або ж так (формула):

1. Тема (іменник).
2. Опис (два прикметники).
3. Дія (три слова).
4. Ставлення (фраза – чотири слова).
5. Перефразування сутності ( одне слово).



Спробуємо  скласти сенкан( для прикладу):


1.     Мова

2.     Рідна, барвінкова.
3.     Переливається, єднає, дзвенить.
4.     Вона – єдина й найцінніша.
5.     Доля.






Схема аналізу художніх

образів


1. «Анкетна» характеристика героя (хто? звідки? якого роду? чим займається?).

2. Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.

3. Чи є в нього прототип?

4. Портрет героя (відповідність зовнішності його внутрішньому світу).

5. Подача характеру персонажу (у розвитку чи епізодично).

6. Соціальне звучання образу.

7. Пов’язані з даним героєм проблеми, які порушує автор.

8. Психологічна складність характеру (духовне багатство, моральна краса чи потворність, їх співвідношення в душі героя).

9. Місце і роль персонажа в сюжеті. Чим пов'язаний він з іншими героями (зв’язком життєвим, емоційним, духовним).

10. Мова як засіб самовираження персонажа.

11. Ставлення до героя інших дійових осіб.

12. Ставлення автора до свого героя.

13. Актуальність проблем, порушених письменником через даний персонаж.

14. З якими відомими вам героями перегукується образ даного твору. Що в них є спільного, а що відмінного?

15. Моє сприйняття героя. 


Схема аналізу прозового твору




















СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ



1. Короткі відомості про автора (передовсім ті, що допоможуть краще зрозуміти специфіку даного твору).

2. Історія написання твору (при потребі).

3. Жанр твору (громадянська, інтимна, релігійна, пейзажна, філософська лірика тощо).

4. Провідний мотив твору.

5. Композиція твору (варто пам'ятати,що в ліричному творі сюжет відсутній, натомість увага зосереджується на певному почутті; виділяють такі композиційні етапи розгортання почуття:

а) вихідний момент у розвитку почуття;

б) розвиток почуття;

в) кульмінація (можлива);

г) резюме, або авторський висновок).

6.  Ключові образи твору (звернімо увагу, що найчастіше визначальним у ліриці є образ ліричного героя — умовної дійової особи, думки і почуття якої розкриваються у лірич­ному творі).

7.  Які мовні засоби сприяють емоційному наснаженню твору (йдеться про лексику, тропи, фігури, фоніку), як саме?

8.  Віршування (види рим, спосіб римування, віршовий розмір, вид строфи), його роль у розкритті провідного моти­ву твору.

9.  Підсумок.



                                 Віршові розміри


Вчимося розмовляти правильно

Потрібно бути активними - брати участь у змаганнях, виборах, дискусіях! 
А приймати можна присягу, ліки, гостя і посуд.
 Потрібно дотримувати слова, а тримати можна вазу, книгу, парасольку.
 На жаль, багато людей пишуть ці два слова разом.
 Люди , пишіть "будь ласка" правильно! Окремо і без дефіса!


 Завдання з ключем


Запишіть іменники у дві колонки:
1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс.
Індо/китай, руко/пис, блок/система, життє/пис, екс/чемпіон, зюйд/вест, авто/страда, верто/літ, дизель/поїзд, ін/новація, інженер/механік, єдино/початок, їжачок/лісовичок.
Ключ. Підкресліть першу букву - прочитаєте другу частину вислову Шерлока Холмса: «Найдосконаліший мозок...»


    Готуємося до ЗНО

БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР   Тест 1. 


Приклади тестових завдань з української мови



Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.



Неправильно
 Правильно
Чим більше, тим краще

Діючий закон

Здав іспит

Депутати прийняли рішення

Це питання відноситься до

На протязі року

З іншої точки зору

Результати співпадають

Часто зустрічається така іформація

Це питання відноситься до

Що більше, то краще

Чинний закон 

Склав іспит

Депатати ухвалили рішення

Це питання зараховують до

Протягом року

З іншого погляду

Результати збігаються

Порядок денний


Часто трапляється така інформація



Завдання до твору Івана Франка «Захар Беркут»
1.    Визначте художній засіб, на основі якого ... Читати далі...

ПРИГАДАЙ!  ЯК ВИНИКАЮТЬ ЗВУКИ
Звуки мови виникають за допомогою мовного апарату, до якого відносять гортань з голосовими зв'язками, ротову та носову полості, губи, язик, зуби та піднебіння.


Вправа «Знайди помилку»


(за творчістю та біографією Лесі Українки)

1.     Справжнє прізвище Лесі українки – Драгоманова.

2.     Псевдонім матері Лесі – Костянтина Малицька.

3.     Вірш Лесі про захоплення переможеними, про вік лицарства має назву «Надія».

4.     Останні роки поетеси жила в Криму.

5.     Для молодшої сестри написала підручник із граматики української мови.

6.     Леся Українка народилася в кріпацькій родині.

7.     У 10 років дівчинка застудилася після того , як побувала на святі Стрітення.

8.     Ходити до школи Лесі завадила матеріальна скрута в родині.

9.     Дівчинка добре грала на скрипці.

10. Перший вірш. Написаний у 9 років, називався «Конвалія».

11. Найбільше вона товаришувала зі сестрою Ольгою.

12. Дитинство дівчини пройшло в мальовничому селі на Полтавщині.


Виконання тренувальних вправ за темою «Основні правила чергування у – в,

 і – й»

1.     «Спиши і поясни»

Немає коментарів:

Дописати коментар