Тема.Вимова і написання префіксів пре-, при-, прі-


(5 клас)
Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання слів із префіксами пре-, при-, прі-; формувати вміння та навички творення нових слів з даними префіксами; розрізняти префікси пре- і при- за значенням;
розвивати - пам'ять, увагу, логічне мислення, спостережливість, культуру усного і писемного мовлення;
виховувати любов до природи, її краси, бережливе ставлення до неї.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І.Організаційний момент
 Вчитель .   Любі діти, у наш клас завітали люди щирі. Тож     давайте привітаємо їх посмішкою та покажемо , як ми уміємо працювати, здобуваючи нові знання.
                                 Психологічна вправа «Наш настрій»
 Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, усміхніться і до вас прийде радісний настрій. І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок.
ІІ.  Актуалізація опорних знань
 Ми з вами на попередніх уроках розпочали мандрівку до країни Префіксів.Що вам  уже відомо про цю країну?
- Що вам нагадує вислів кафе «Птах»?
- Що ви знаєте про префікси роз- та без-?
1.Робота з картками
-Що таке фразеологізми?
Завдання: спишіть фразеологізми, вибираючи з дужок потрібні префікси.
   Поясніть значення кожного фразеологізму

 (З -, с -) кинути ярмо, (з -, с) хрестити мечі,
язика (з - , с -) ламаєш, (з -, с -)рівняти із землею, як гора з плечей (з -, с -) сунулася, (з -, с -) клеїти кислу міну, ро(з -, с -)водити як дитя, бе(з -, с -)cтрашний як лев.
Перевірте.(слайд)
Сьогодні ми з вами продовжуємо подорожувати країною Префіксів. Ось яку я отримала листівку, коли йшла до вас на урок.  (слайд)
Нічого вам тут не здалося дивним?
У префіксах пре-,прі- ненаголошені голосні е , и вимовляються невиразно. І тому щоб уникнути помилок , префікси пре-,при- треба розрізняти за значенням. А слова з префіксом прі- потрібно запам ятати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація практичної значущості виучуваного матеріалу
 Тож тема нашого уроку…(діти говорять)
Записати число , тему уроку.
Пояснення нового матеріалу.(Перегляд слайдів)
- Як ви думаєте, для чого вам потрібні  знання про ці префікси? (Щоб не помилятися в написанні префіксів)
-Відкрийте параграф 57  на сторінці 210. Перегляньте, чи про все ми згадали під час вивчення нової теми ? Чи , можливо, щось не сказала ?Даю 2 хв.
-Робота за підручником , виконати вправу на вибір або 541, або 543.Ви обираєте ту, яку ви вже можете виконати на цьому етапі уроку.(Диференційоване завдання)Піднімайте руку ,якщо щось вам не зрозуміло.
-Робота з картками. Гра «Знайти зайве».
- Перевірте.
- Принцеса зробила декілька помилок, що свідчать про її неграмотність. Допоможіть їй виправити помилки і завоювати прихильність і повагу підлеглих. Поясніть правопис неправильно написаних слів.(слайд)
- Фізкультхвилинка
1 вправа «Слоники»
2 вправа «Допитлива Варвара»
3 вправа «Лісоруби»

4 вправа «Знайди мене»
- Робота в парах. Відновити прислів’я , відновлюючи пропущені слова із префіксами: при -, пре -, прі -.
Обґрунтуйте написання префіксів.
До чужого рота … ворота.
Один скаже, а другий …
Яке … такий і чоловік.
То гарне життя: як собаці …
… як дівка на виданні.
Для довідок: не приставиш, прикаже, прізвисько, на прив'язі, прехороший.
Робота на дошці. Словниковий диктант з поясненням.
Пр…кислий, пр… солити, пр…сати, пр…розумний, пр…талановитий, пр…озерний, пр…кордонник, пр…широкий, пр…глибокий, пр…борканий, пр…лагідний, пр…морський, пр…корисний.

Поетична хвилинка 
Прослухайте вірш. 
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?
Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди
замість слова “дуже”.

Хто премилий - дуже милий,
престарий - дуже старий.
Хто премудрий - дуже мудрий,
премалий - дуже малий.

Префікс ПРИ- пиши тоді,
коли мусиш щось зробити:
принести мамі води
чи гачок прибити.

ПРИ- тоді іще напишемо,
коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,
прикордонний, приміський.
-Чи про всі префікси , які ми сьогодні вивчили , ви у вірші почули?

Творчі поривання
Скласти невеличку розповідь про весну , використовуючи слова з префіксами пре-,при-
IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

«Злови помилку» 
Знайти слова , що містять помилки, пояснити правопис.( беремо олівець до рук і підкреслюємо  ним знайдені помилки)
 На березі моря жив-був дім. Дах перекосило. Пічка розвалилась. Труби переїхали набік. Вікна не відкриваються.Колись давно в цьому будинку жили люди. Тоді він був новенький і гарний. А потім люди виїхали і будинок вийшов із ладу. Став сумувати і старіти. І сад біля будинку сумував і навіть здичавів від самотності. Яблука стали прикислими, а вишні – придрібними. Замість квітів привисока трава, кропива та будяки виросли. От і жив старий запущений будинок в пристарому запущеному саду.
Та одного дня листоноша преніс йому телеграму: "Преготуйся зустрічати гостей, які преїдуть здалеку. На приготування у тебе є два тижні." Зрадів будинок, що до нього повертаються люди і відчув себе знову молодим і повним сили. Недарма українська приказка говорить: «Гість в дім – радість в нім».
-Як цей текст пов’язаний з темою нашого уроку?
     У. Підсумок уроку
Останній слайд
УІ. Домашнє завдання
Обов’язкове-П.57,впр.540;додаткове творче завдання – скласти казку про пригоди префіксів пре-, при-, прі-.

Немає коментарів:

Дописати коментар