Тема уроку:
«Михайло Коцюбинський. Психологічна новела “Intermezzo”
з жанровими ознаками  поезії у прозі.
Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги,
повноцінного життя, специфіка творчого процесу»

10 клас



Мета: розкрити історію написання,  особливості жанру і змісту новели, розкрити особливості імпресіоністичного стилю письменника,а також символічні образи й образотворчі засоби; розвивати образне мислення, уміння сприймати художній текст у його єдності з життям; з’ясувати причини настрою ліричного героя, його подібність із автором; розвивати творче мислення учнів; сприяти вихованню любові до природи,художнього читання, естетичні почуття.
Тип уроку:  вивчення нового матеріалу у формі філософського  дослідження.

Обладнання:світлини М.Коцюбинського, Олександри Аплаксіної; ілюстрації до твору, відеозапис співу жайворонка.

Хід уроку
1.Організація класу
-         Психологи стверджують, що посмішка дарую заряд хороших емоцій і доброго настрою на цілий день . Тож давайте посміхнемося своєму сусіду за партою,  і , будь ласка, подаруйте ваші щирі та гарні  посмішки й мені. Дякую! І на такій позитивній ноті розпочнемо нашу роботу.
2. Актуалізація опорних знань
  На попередньому уроці ви познайомилися з біографією  Михайла Михайловича Коцюбинського . Що вас найбільше вразило в ній ?
- Якою людиною він постав перед вашою уявою? (Сучасник письменника , критик С. Єфремов так сказав про нього: «Людина культурна, до найменших подробиць, європеєць з голови до п'ят … був справжнім аристократом Духа без жодного силування з свого боку…Був дуже акуратний, благородний, внутрішньо дисциплінований.»)
 Ви вже познайомилися з письменником , і логічно було б далі познайомитися з його творами.
-         Які ви знаєте його твори?
  Я знаю, що вам було додому прочитати новелу “Intermezzo”.  Вам сподобався цей твір? Чому?
3. Мотивація навчальної діяльності школярів
  Сьогодні ми з вами продовжимо аналізувати новелу М.Коцюбинського, дізнаємося історію написання цієї новели,  також звернемо увагу на образи , як вони впливають на головного героя, та познайомимося з ознаками «поезії у прозі». І я надіюся , що ваша думка, що до твору зміниться.

 Запишіть тему уроку.
 Коцюбинський  Михайло Михайлович —  письменник  нового покоління, яке шукало нових  засобів творення художньої дійсності, розширювало й збагачувало тематичні, жанрові горизонти української літератури. Літературознавці знаходять у творчості М. Коцюбинського риси імпресіонізму.
- Що ж таке імпресіонізм?
- Що означає слово «Іntermezzo»?
- Як пов’язана назва новели з її змістом? ·        
-  Який твір називаємо новелою? Які її ознаки?
Новела — невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням.
Ознаки:
·         глибокий психологізм;
·         несподівана кінцівка.
  На початку твору дано перелік незвичайних дійових осіб. Можливо, за жанром це драматичний твір?
Доведіть свою думку.
·         Яке ж значення має перелік дійових осіб? (Алегоричні дійові особи несуть важливе смислове навантаження, дають змогу глибше зрозуміти автора, ідейний пафос твору.)
 А зараз ми з вами трішки пограємося . Гра « Так чи ні». Я буду ставити запитання , а ви даєте відповідь лише словами «так» чи «ні». Таким  чином я побачу, чи всі ви прочитали  «Інтермецо».
1)    Твір «Інтермецо» Коцюбинський присвятив своїй дружині. (ні)
2)    Героя втомили люди. (так)
3)    Тільки його бричка вкотилася на зелений двір – защебетав соловейко.(ні) зозуля
4)    На другий ранок він побачив білих вівчарок.(так)
5)    Герой звертається до сонця з вдячністю.(так)
6)    Таки він зустрівся на ниві  знову зі своїм другом.(ні)
7)    Літературний герой вирішив не повертатися до міста.(ні)
4. Сприйняття учнями й засвоєння навчального матеріалу
Робота в парах.

-          
-         Пригадайте,що означав для М.Коцюбинського 1908 рік?

1.     Постійний нагляд жандармів, обшуки в квартирі.
2.     Виключення зі складу «Просвіти» разом з дружиною.
3.     Численні хвороби шматували тіло
4.     Брак коштів на лікування та на професійне заняття літературою
5.     Конфлікт з дружиною і бажання одружитися з Аплаксіною
(розповідь вчителя про кохання  Коцюбинського та Аплаксіної)


Коментар: П’ять найсуттєвіших причин (індивідуальний аналіз учнів)
П’ять найсуттєвіших причин були тією силою, яка робила життя Коцюбинського нестерпним. Тому першим «я» - найтемніше, бо воно відображає стан душі письменника до поїздки в Кононівку; друге «я» - світліше, оскільки воно символізує душу митця в перші дні відпочинку; третє «я» - чисте, світле, здатне знову йти до людей, оскільки «струни натягнуті», це той настрій, з яким Коцюбинський покидав дивовижний куточок, повертаючись у жорстоку реальність (самостійне знаходження інших причин)
Бесіда за твором
- Що таке природа?
- Яке ставлення людини до природи?
- Як про це говорить Коцюбинський на перших сторінках новели? Знайдіть і зачитайте.
- Що таке людина?Чи всі люди однакові?
- На початку твору ми бачимо яку людину?
- Що таке втома?Де літературний герой втомився ?
- Що це за образ такий  - залізна рука?
- Де знаходить втомлена людина з новели відпочинок?
- Хто її першою  зустрічає?Що символізує зозуля?
- В наступні дні наший  герой перебуває серед природи. Які персонажі ще його там оточують?
- Чи знаходить він спокій серед усього цього?
Робота в групах.
Поясніть речення 1. «Я тут почуваю себе багатим, хоч нічого не маю.»
2. « Я себе ловлю , що до сонця звертаюсь, як до живої істоти» ( що символізує сонце?Як називають М.Коцюбинського?)
3. «На добраніч вам, ниви. Й тобі ,зозуле.»
4. « Так протікали дні мого intermezzo серед безлюддя, тиші і чистоти.»
Прослухайте відеозапис. Як ви вважаєте, яка це пташка так гарно нам співала? Жайворонок. А чому я згадала про нього?(Знайти і зачитати в тексті про спів жайворонка)
-         А що символізує жайворонок? (символ творчої наснаги)
-         Коли наш герой зрозумів , що він готовий повернутися до міста, тобто до людей?Які слова вказують саме на це?(кульмінація твору)
-         На вашу думку, як відбувається творчий процес у людини?(народжуються шедеври)
-         Що відносимо до поезії , а які твори до прози?
-          
-         Як можна зрозуміти вислів «поезія в прозі»?
  Поезія в прозі – невеликий ліро-епічний твір, написаний ритмічною прозою, який відзначається образністю, стрункістю композиції, сконцентрованістю змісту.
(Невеликий твір( більше це саме стосується новел), що насичений великою кількістю художніх засобів).

  На початку твору я вас запитувала, як людина впливає на природу. Тепер запитання до вас звучатиме по-іншому – а як же природа впливає на душевний стан людини?
- Цей твір є і справді імпресіоністичним?Які саме рядки є цьому підтвердженням?
5.Закріплення вивченого матеріалу
- А в кінці твору ми з вами побачили яку людину?Що саме допомогло нашому герою змінитися?
 -Чи змінилися у вас враження від новели, якщо порівняти з враженнями після першопрочитання? Як саме?
Інтерактивна вправа «Займи позицію».
«Новела «Intermezzo» — це твір для митців, «обраних» чи для широкого кола читачів, для всіх?

Твір – мініатюра на  тему :«Як досягнути гармонії між людиною та природою?»
6.Оцінювання
Використовую прийом самооцінювання , адже він сприяє розвитку  у старшокласників самоконтролю та вмінню оцінити результати своєї праці на уроці.
6.Домашнє завдання
Для всіх: прочитати повість «Тіні забутих предків»;
Для бажаючих :  написати міні-твір на тему: « Природа в моєму житті»

Немає коментарів:

Дописати коментар