7 клас , українська література
Тема. Євген Гуцало. "Сім’я дикої качки".  Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.
Мета: поглибити  знання школярів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім’я дикої качки», з’ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості композиції, сюжет програмового оповідання; розвивати творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки; формувати світогляд школярів; виховувати почуття любові до природи, оточуючого світу; критично ставитися до власних вчинків, дій; прищеплювати інтерес до творчості Є. Гуцала.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Епіграф до уроку :
Природа – це казка, яку треба читати серцем

ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями
• Які твори художньої літератури Є. Гуцала вам відомі? Чим вони запам’яталися вам?
• Про що писав Є. Гуцало у своїх творах?
• Чим пояснити те, що Євген Пилипович написав багато творів для дітей і про дітей?
• Чому письменник у своїх творах значну увагу приділяв взаємостосункам людини і природи?
• Як ви розумієте, що таке сім’я? З кількох чоловік складається ваша родина? Як ставиться кожний член родини один до одного?
• Чи є, на ваш погляд, сім’ї у птахів, тварин? Що вам про це відомо?
1). Вступне слово вчителя
  Віктор Гюго сказав: «У цьому світі є тільки одна річ, перед якою слід упасти на коліна,— це доброта». Доброта — це та риса характеру, яку цінували в усі часи, саме добрих людей люблять і поважають найбільше. Вони глибоко переймаються тривогами й клопотами, печалями й радощами тих, хто поряд із ними. Таким був Євген Пилипович Гуцало, з творчістю якого ми продовжуємо знайомитися.
2). Життєвий і творчий шлях Є. Гуцала. (Учень розповідає про Євгена Гуцала)
3). Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Яку красу дарує нам природа! Кожний бачить в ній щось особливе, чарівне. З щедрістю людина приймає дари матінки-природи. Квіти, ягоди, гриби, горіхи, свіже повітря, лікарські рослини, спів пташок, в річці — багато риби, раків. Придивиться навколо — все для неї.
А чи завжди люди вдячні їй? Сьогодні ми будемо працювати над твором Є. Гуцала «Сім’я дикої качки», в якому він намагається відтворити ставлення дітей до представників пташиного світу — дикої качки.
4. Опрацювання навчального матеріалу
1.Робота над твором Є. Гуцала «Сім’я дикої качки»
- Який цей твір за жанром?
Бесіда за питаннями.
• Як Є. Гуцало майстерно описує красу літнього ранку? («Повітря пахло зволоженим листям, воно голубіло між стовбурами, і долина над верхівками дерев була кришталево чиста, кришталево дзвінка») Які художні засоби він для цього використав?
• Чому радів Юрко? («...Що сьогодні таки прокинувся вчасно, що не очікував ні на батька, ні на матір, а подався сам до річки, щоб порибалити»)
• Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина?
• Чим пояснити прив’язаність Тосі до Юрка? («...Весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати»)
• Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? («Колись ми з батьком піймали були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!») З якою метою він це робив?
• Опишіть, застосовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят. («...Юрко, кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед... забіг наперед, відрізаючи їм дорогу на берег. ...Коли Юрко кинувся до них, розставляючи руки, щоб вони не повтікали, качка злетіла вгору. Хлопець поспіхом узявся ховати каченят за пазуху...»)
• Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («...Не наважуючись покинути дітей, не злітала в повітря, вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх... качка злетіла вгору. ...Од річки долетів розпачливий материн крик. ...Зовсім близько пролетіла качка, сіла на землю, пробігла в напрямку до дітей,— і знову зірвалася, гнана страхом і розлукою») Порівняти маму-качку та маму людську.
• Для чого Юрку потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу... Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»)
• Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно... Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв...»)  Чому, на ваш погляд, Тося не застерігала Юрка від негативного вчинку? Чи можна її вважати спільницею жорстокого поводження хлопця до сім’ї дикої качки? Відповідь вмотивуйте.

• Чи можна Юрка звинуватити у жорстокості, коли він забрав каченят від матері?
• Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця? Як би ви повели себе, перебуваючи на місці дівчини? Прийом Емпатія «Я в образі головного героя»
Самодіагностика
Юрко
Я
Тося




    -  На основі порівняльної характеристики Юрка і Тосі, чи помітили ви щось спільне між Юрком і собою, Тосею і собою? Що саме?
-         Виявіть, що поганого в вас, відмовтеся від цього. Перевіряйте свої вчинки. Чи не чинити ви зла, незручностей іншим?
-         Отже, якою ж повинна бути справжня людина?
-   Діти, які вічні цінності ви знаєте? (Добро і зло).
- Композиція твору
- Міні – диспут : від чого, на ваш погляд, залежить благополуччя в сім’ї? Через що сім’я дикої качки не зазнала щастя? Висловіть свою точку зору.

-  Що вас найбільше вразило в оповіданні? Чому? Головна думка твору

5. Закріплення вивченого матеріалу
1). Інтерактивна вправа «Дружня порада».
Дайте дружню пораду головному герою оповідання Юркові
 (Наприклад.
1. Перш ніж щось зробити, добре подумай, чи не зашкодить це комусь.
2. Природа велична, прекрасна, багата, але її ресурси не безмежні, тому треба бережливо ставитися до навколишнього середовища.
3. Цінуй друзів і тих, хто до тебе доброзичливо ставиться.
4. Не бійся першим підійти, попросити вибачення й визнати свою помилку — це не слабкість, а сила людини…)
2). Проблемне питання.
— Чого навчила сім’я дикої качки Юрка й Тосю?
(Юрка — розважливості, відповідальності за свої вчинки, серйозності…; Тосю — рішучості, небайдужості, сміливості…)
6. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів на уроці
7. Домашнє завдання

       - написати продовження твору; підготуватися до контрольного твору за темою «Чи можна зло зупинити добром?»

Немає коментарів:

Дописати коментар