Урок на конкурс



Конспект уроку
за чинними програмами для 8 класу (затверджені наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 06.06.2012 р. № 664 зі змінами (наказ МОН України від 29.05.2015р. № 585)
із української літератури

Тема. Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв
Мета: - допомогти учням усвідомити центральний мотив повісті – кохання Остапа та Соломії; удосконалювати вміння аналізувати образи повісті;
-         розвивати навички робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв; формувати усвідомлення необхідності особистої свободи для гармонійного розвитку;
-         виховувати розуміння краси кохання, мужності, сили волі як рис характеру необхідних для боротьби зі злом.
Тип уроку: урок поглибленого опрацювання тексту.
Обладнання: підручник, схеми, ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, фільм.
Перебіг уроку
1.     Організаційний момент
Епіграф до уроку:
Той, хто любить, повинен розділяти долю того, кого він любить.
Михайло Булгаков
-         Як ви його розумієте? І чи стосуються ці слова твору, який ми вивчаємо?
 2.Актуалізація опорних знань учнів
1)Бесіда.
- Що для українців є воля? Чому вона так цінується нашим народом?


Воля


- Як цю проблему нам висвітлив М. Коцюбинський?
- Кого уособлює Остап у творі?(український народ загалом, який не бажає миритися з такою долею)
2)Гра « Коректор» (для уважного читача).
   Знайти та виправити помилку в реченні.
Михайло Коцюбинський захоплювався українськими народними переказами                 ( піснями).
Літературним дебютом автора стали оповідання для дорослих «Харитя», «Ялинка» (дитячі оповідання).
Дід Іван розповідав Остапові про Коліївщину ( про гайдамацьке повстання).
Старий циган взяв Остапа під свою опіку (стара циганка).
По обіді Гіца знімав зі стіни свою гітару (скрипку).
Тепла вода пройшлася по Соломіїному  тілу (льодова вода).
Половина мене лежить на дні Дніпра, а друга чекає й не дочекається , коли злучиться з нею (Дунаю).
Як ви розумієте ці слова, і про яку половину каже Остап?
3.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
   - Що таке кохання? Яким  воно може бути?
КОХАННЯ

                                         +                                                     __ 
Перегляд фільму про кохання.


                                                  
- А яка саме любов була в Остапа та Соломії і  як гартувалося їхнє почуття, ми з вами розглянемо сьогодні на уроці. Також сформулюємо власне бачення тієї незбагненної сили, яку називають коханням .
-         Тема нашого уроку: «Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв».
  Протягом уроку ми з вами будемо удосконалювати вміння аналізувати  образи твору, розвиватимемо навички робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв, будемо тренуватися висловлювати власні думки, поділимося враженнями від прочитаного, висловимо викликані повістю почуття.
4.Опрацювання навчального матеріалу.
Прийом «Картинна галерея».
Зараз ми з вами умовно пройдемося галереєю картин, що стосуються саме твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Переглядаючи їх , ви повинні встановити, який саме епізод повісті перед вами.

 
 Робота з текстом твору.
-         Яким ж були Остап та Соломія? Знайдіть в тексті та зачитайте портретні характеристики цих героїв.
-         Про що вони мріяли?
-         Як допомагали один одному? Зачитати.
-         Кого автор поважає більше і чому?
Характеристика образу Соломії

                                    Позитивні риси                               Негативні
(Вона покинула  чоловіка, надійна опора для Остапа, бореться до останнього за волю  для коханого, жертвує заради нього власним життям)
   Знайти та зачитати епізод , в якому Соломія вирішує відрізати косу заради того, щоб бути поряд з коханим. Про що це свідчить? Як характеризує цей епізод дівчину?
Характеристика образу Остапа

              
                                      Позитивні                                                Негативні
-         Тож якою ціною далася воля Остапові?
Завдання : знайти між цими героями спільне та відмінне
Отже, ми помітили, що між ними багато спільного і  тому їм так добре було разом.
-         Тож яке кохання було в Остапа та Соломії?
-         Чи хотіли б ви мати такого щирого друга у своєму житті?
-         Чому Михайло Коцюбинський на трагічній ноті закінчує свій твір?
Міні-диспут на тему : « Чи може людина прожити без кохання?»
5.Підсумки уроку.
-         На попередньому уроці ми з вами говорили про те, що споконвічна мрія українського народу – воля. Цю тему добре розкрив Михайло Коцюбинський у творові «Дорогою ціною». А чи вдалося авторові розкрити силу непереможного кохання Остапа та Соломії? І яка тема в повісті є головною: про кохання чи про волю?
Скласти сенкан до слова кохання.
Кохання
Щире, віддане
Переборює, долає, підтримує
Дає людині сили жити
Почуття
  Повернімося до епіграфа нашого уроку. Чи розкрив він зміст нашого сьогоднішнього уроку? Чому?
5.Оцінювання
6.Домашнє завдання
1.     Пригадати твори з української та зарубіжної літератури, в яких присутня тема любові. Порівняти їх зі твором М. Коцюбинського «Дорогою ціною».
2.     Написати творчу роботу на тему : « У чому ж краса глибокого почуття кохання?»

Використані джерела.
1. Підручник О.М. Авраменко, Г.К. Дмитренко для 8 класу. Київ, «Грамота», 2008.
2. Сайт Інтернету «Вікіпедія»
3. Ютуб





1 коментар: